Technische gegevens:
Bootnaam: | Dorus Rijkers |
Eigen website: | In aanbouw |
Klasse: | |
Bouwjaar: | 1923 |
Opdrachtgever: | N.Z.H.R.M. |
Werf: | Rolandtwerf Vertens te Hemelingen (D) |
Afmetingen: | loa 18,25 / boa 4,50 / d:1,38 |
Waterverplaatsing: | 46,3 ton |
Huidige motor(en): | 100 pk 4 cil Deutz-Brons na verdieselen in 1930 |
Originele motor(en): | 80 pk 4 cilinder Deutz-Brons |
Snelheid: | 8,25 knopen |
In dienst tot: | 1965 |
Stations: | Den Helder, Scheveningen |
Huidige eigenaar: | St. Instandhouding Motorreddingsboot Dorus Rijkers |
MMSI: | |
Call sign: | PE3116 |
Huidige ligplaats: | Den Helder (St. Museumhaven Willemsoord) |
Historie
De boot werd in Duitsland gebouwd vanwege de buitengewoon hoge prijzen van ijzer in Nederland, die de Redding Maatschappij noodzaakte uit te wijken naar het buitenland. De bouw vond daarom plaats bij de Roland Werft te Hemelingen nabij Bremen. De boot werd voorzien van een inrichting tot slepen, van een springnet voor schipbreukelingen en van een eenvoudig zeil tuig. De twee ankers werden voorzien van twee keer 100 meter ankerketting.
De geklonken romp is gemaakt van Siemens Martin staal. De boot heeft een dubbele bodem, zeven dwarsscheepse waterdichte schotten en 32 waterdichte compartimenten. Het kloppend hart bestaat uit een 4-cilinder Deutz-Brons dieselmotor met een vermogen van 100 pk. Hiermee kan een snelheid worden behaald van ruim 8 knopen. De naam van de boot werd een eerbetoon aan ‘s-lands meest bekende redder: Dorus Rijkers.
34 schipbreukelingen werden gered van het Italiaanse stoomschip Koefia, gestrand op de Eierlandse Gronden. Ze kwam meteen gehavend terug.
Gedurende de verdere levensloop van de Dorus Rijkers zijn nog vele spectaculaire reddingen verricht. In de 42 jaar dat zij dienst deed voer de motorreddingboot Dorus Rijkers in totaal 290 maal uit op redding, waarbij in totaal 659 mensen werden gered.
Renovatie
Vanaf 2009 is er door een groep enthousiaste liefhebbers keihard gewerkt aan het herstel van het schip. Sip Wiebenga: “Er is aan boord al van alles aangepakt door de vrijwilligers. Was het oorspronkelijk niet de opzet om de motor uit de boot te halen en deze te reviseren, in tweede instantie is dat wel gebeurd. En maar goed ook, al was deze actie niet in de begroting opgenomen en er niet begrote kosten moesten worden gemaakt.
Ondanks alle positieve geluiden over de motor waren we met de boot, als we waren gaan varen, niet erg ver gekomen. Een ploeg vrijwilligers allen oud-scheepswerktuigkundigen uit zowel de Koopvaardij als Marine hebben de Deutz-Brons van 1923 uit de boot gehaald en deze volledig gedemonteerd, de onderdelen gereviseerd en de motor weer in elkaar gezet.”
Voor de toekomst wordt naar de nodige financiële steun gezocht. Naast het te voldoen aan de vaste lasten zal ook geld verworven dienen te worden voor brandstof en het onderhoud van de boot. Hiertoe wordt deelgenomen aan allerlei activiteiten in het land zoals De Nationale Reddingbootdagen, feestelijkheden in havens en het maken van vaartochten.
Sponsoring
Zoals vermeld is de Stichting op zoek naar gelden. Het meemaken van een vaartocht kan uitsluitend tegen betaling. Een ieder die dit project een goed hart toedraagt vragen wij om sponsor te worden of een bedrag ineens beschikbaar te stellen. Nadere informatie is te verkrijgen bij de heer Ruud Kwast. Tel. 0223-642653.
Wie was Dorus Rijkers
Theodorus (Dorus) Rijkers, werd geboren in Den Helder op 28 januari 1847. Al op jonge leeftijd vergaarde hij bekendheid met zijn gedurfde reddingsacties die hij toen nog met zijn eigen boot uitvoer. In 1870, verdiende hij voldoende om een gezin te onderhouden en trouwde met weduwe Neeltje Huisman. Zij was eerder getrouwd geweest met vletterman Jan Kuiper en had zes kinderen, variërend van 4 tot 18 jaar. Van een tocht met een haringvlet was haar man niet teruggekeerd. In 1872 redde Dorus Rijkers alle 25 bemanningsleden van de bark Australia. Mede dankzij deze reputatie werd hij schipper op de roeireddingboot van de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding Maatschappij (NZHRM).
Uit zijn huwelijk met Neeltje werd een dochter geboren. Toen zijn stiefdochter een dochter kreeg werd Dorus Rijkers door een ieder in Den Helder “Opa” genoemd. Zo heette de beroemdste redder uit die tijd “Opa Dorus”.
Activiteiten
De reddingboot Dorus Rijkers is thans bijna volledig gerenoveerd, bevindt zich in nagenoeg originele staat en is van alle mogelijke reddingmiddelen voorzien en wordt als varend nautisch monument ingezet als promotieschip voor het totale reddingwezen in zowel het Waddengebied als op de Noordzee.
Ook wordt de boot ingezet voor het maken van rondvaarten op de Waddenzee en voor het uitvoeren van as-verstrooiingen op de Waddenzee en Noordzee, waarbij desgewenst een bezoek kan worden gebracht aan Texel. De boot kan 12 passagiers aan boord nemen. Vaartochten worden in voorkomend geval gezamenlijk uitgevoerd met de oud-motorreddingboot “De Zeemanspot”.