Technische gegevens:

Bootnaam: Prins Hendrik
Eigen website: www.reddingsmuseum.nl
Klasse: Zelfrichtende motorreddingboot
Bouwjaar: 1951
Opdrachtgever: De ‘Noord’
Werf: H. Schouten te Muiden
Afmetingen: loa 20,37 / boa 4,05 / d:1,42
Waterverplaatsing: 50,5 ton
Huidige motor(en): 1975, Volvo Penta MD 100 B
Originele motor(en): 2x Gleniffer diesel
Snelheid: 10,2 knopen

In dienst tot: 1996
Stations: IJmuiden (1951), Den Helder (1952-1968)
Huidige eigenaar: KNRM
MMSI: 245725000
Call sign: PGVT / VHF-PA3295
Huidige ligplaats: Den Helder

De Prins Hendrik is op 11 juni 1951 gedoopt door prinses Wilhelmina. Ze had het schip gekregen van de N.V. Stoomvaart Maatschappij Nederland. Zij heeft de boot weer gedoneerd aan de toenmalige K.N.Z.H.R.M. (Tegenwoordig is dat de KNRM.)

Op 11 juni 1951 doopte ze de boot en gaf ze de boot de naam Prins Hendrik, ter ere van haar reeds overleden echtgenoot die altijd zeer geïnteresseerd was geweest in het reddingwezen.

Reddingsboot Prins Hendrik, hellegat, den helder
Reddingboot Prins Hendrik mensen op brug_kl
Reddingsboot Prins Hendrik, hellegat, den helder
Reddingboot Prins_Hendrik
De Prins Hendrik is een zelf richtende boot wat inhoudt dat wanneer de boot omslaat, hij vanzelf weer naar terug draait. Verder heeft de Prins Hendrik ook een springnet op het voordek waarin schipbreukelingen konden springen om aan boord van de reddingboot te komen vanaf een hoger schip.
De Prins Hendrik was van 1952 tot 1968 gestationeerd in Den Helder. Eind 1968 werd de Prins Hendrik vervangen door de motorreddingboot Suzanna, en deed ze tot 1996 dienst als reserveboot van de K.N.Z.H.R.M. en later de KNRM. In 1996 is de boot als museumboot bij het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers gekomen. Daar wordt ze door vrijwilligers onderhouden.
De Prins Hendrik heeft 472 reddingacties uitgevoerd en 728 mensen gered!
Reddingboot Prins Hendrik