Technische gegevens:
Bootnaam: | Kurt Carlsen |
Eigen website: | www.kurtcarlsen.nl |
Klasse: | Eierland Klasse |
Bouwjaar: | 1953 |
Opdrachtgever: | N.Z.H.R.M. |
Werf: | Gebroeders Taat Katwijk |
Afmetingen: | loa 10,32 / boa 3,14 / d:0,60 |
Waterverplaatsing: | 4,5 Ton |
Huidige motor(en): | Perkins 4 cil (54B 65 pk) |
Originele motor(en): | Perkins 6 cil (P6m 65 pk) |
Snelheid: | 7 knopen |
In dienst tot: | 1990 |
Stations: | Noordwijk aan Zee |
Huidige eigenaar: | Stichting Kurt Carlsen |
MMSI: | 244780944 |
Call sign: | PA3666 |
Huidige ligplaats: | Noordwijk aan Zee |
Historie:
Restauratie Kurt Carlsen:
In 2009 kwamen de initiatiefnemers Henk Kok, Cees den Hollander en Roel van Zuijlen bijeen om een plan te smeden de voormalige MRSB van Noordwijk de Kurt Carlsen te kopen, te restaureren en weer voor demonstratie en museum doeleinden beschikbaar te krijgen in Noordwijk. Bij toeval was de “Kurt” ontdekt in een weiland op Ameland onder slechts een dekzeiltje. Aan energie geen gebrek maar hoe organiseer je zoiets? Veel praten en planning is de knoop doorgehakt. uiteindelijk eerst met eigen geld aangeschaft, zodat de nog op te richten stichting een vliegende start kon maken. Gelukkig was er in Noordwijk ook veel enthousiaste bij de Gemeente en ondernemers zodat in mei 2010 de boot opgehaald kon gaan worden in Ameland. Na het vervoer over de weg mocht de hal van de Zeilvereniging Noordwijk gebruikt worden als plaats van handeling voor de restauratie.
Hier was een gedetailleerd plan voor opgesteld wat ongeveer 2 jaar in beslag zou nemen. Het werd allemaal grondig aangepakt de boot is letterlijk geheel uit elkaar geweest. Alleen de teakhouten rompplaten zijn niet losgehaald. Alles is verder aangepakt. Alle metalen delen zijn in RVS opnieuw gemaakt. De zachte houtdelen waren zo goed als vergaan en zijn allemaal vervangen. Vooral de ijzeren spanten die het verband hielden in de romp waren er erg slecht aan toe en veelal volledig doorgeroest. We zijn blij dat we het zo grondig hebben aangepakt. Na het slopen en vervangen kon het opbouwen beginnen. De Perkins motor is vervangen door een nieuw exemplaar evenals de schroefas en de nieuwe 5 blads schroef. Het bijeen brengen van al die nieuwe materialen is een echte klus. Sponsoren in geld en natura hebben dit allemaal mogelijk gemaakt. Samen met de 4000 uren van de 15 vrijwilligers. Elk met een eigen talent of discipline. Van metaalbewerker, timmerman, elektromonteurs tot schilders iedereen kon zijn talent gebruiken. Na 3 jaar noeste arbeid mocht het resultaat er zijn. Op de Kurt Carlsen haar 60ste verjaardag in 2013 kon ze opnieuw in volle glorie aan het publiek getoond worden. Dit alles in de gelijke setting als bij de originele doop, compleet met figuranten voor de foto sessie. Niet lang daarna konden de eerste vaartochten gemaakt worden. Echte lanceringen compleet met tractor en bootwagen, elke keer een echt spektakel. Dat eerste jaar is de Kurt Carlsen naar Lemmer geweest voor de bijeenkomst van de Oude Reddingsglorie. Het begin van wellicht een lange traditie.
YouTube filmpjes