Technische gegevens:
Bootnaam: | Bernard van Leer |
Eigen website: | www.reddingbootbernardvanleer.org |
Type: | Carlot (zmrb) |
Bouwjaar: | 1965 |
Opdrachtgever: | K.N.Z.H.R.M. |
Werf: | Gebroeders Niestern te Delfzijl |
Afmetingen: | loa 20,37 / boa 4,15 / d:1,40 |
Waterverplaatsing: | 53 Ton |
Huidige motor(en): | 2x 8 cil. 140 pk Kromhout 8-TS-117 |
Originele motor(en): | 2x 8 cil. 140 pk Kromhout 8-TS-117 |
Snelheid: | 10,6 knopen |
In dienst tot: | 1997 |
Stations: | Scheveningen en Riff (IJsland) |
Huidige eigenaar: | Hans van Nispen/ St. Reddingboot Bernard v. Leer |
MMSI: | 244110955 |
Call sign: | PF-9354 (voorheen PDBB) |
Huidige ligplaats: | Amsterdam |
Historie:
- Polygoonjournaal kantelproef Bernard van Leer.
- Geluidsfragment Redding Zendschip Veronica.
Wie was Bernard van Leer:
De Bernard van Leer is in 1965 te water gelaten en gedoopt door de zuster van de schenker die toen zelf al overleden was. Bernard van Leer leefde van 1883 tot 1958. Hij is volgens zijn biografe een van de kleurrijkste ondernemers en filantropen die Nederland gekend heeft. Zijn nalatenschap bracht hij onder in diverse stichtingen, waarvan de Bernard van Leer Foundation nog steeds heel bekend is.
Over zijn leven is een boek geschreven door Pauline Micheels in 2002 getiteld “De vatenman: Bernard van Leer (1883-1958)”.
Bernard van Leer heeft twee reddingboten geschonken: de Kurt Carlsen, een strandreddingboot die in juni 1953 in zijn aanwezigheid te water is gelaten in Noordwijk en later de zmrb Bernard van Leer.
Kapitein S.C. den Heijer en zijn bemanning redden met de Bernard van Leer op 29 december 1967 in een spectaculaire actie de bemanning van de SCH 255 Pieter Junior. Maar de meeste roem zou de Bernard van Leer oogsten met de redding van de opvarenden van radiozendschip Veronica op 2 april 1973. Deze bij orkaankracht volbrachte reddingsactie bracht boot en bemanning landelijk grote publiciteit en werd met de grote zilveren reddingmedaille beloond.
In totaal voer de Bernard van Leer vanuit Scheveningen 637 keer ter redding uit, waarbij 541 personen en 5 honden veilig aan wal gebracht werden.
Het boek:
Alle zeer gedetailleerd beschreven gegevens over de actieve periode (KNZHRM en KNRM) zijn terug te vinden in het boek van Bert Schreijgrond “de Bernard van Leer”; geschiedenis van een zelfrichtende reddingboot, reddingstation Scheveningen 1965 – 1997.
De Stichting tot behoud van de Bernard van Leer is nu verantwoordelijk voor onderhoud en exploitatie. De boot is inmiddels grotendeels gerestaureerd. Zo kan het schip in de vaart en geschikt blijven voor zijn taken: het bezoeken van vlootdagen, het deelnemen aan manifestaties op het water en het fungeren als begeleidingsschip voor allerlei varende evenementen.
Op onze website www.reddingbootbernardvanleer.com vind je reisverslagen, foto’s en nog veel meer.