Technische gegevens:
Bootnaam: | Gebroeders Luden |
Eigen website: | www.gebroeders-luden.nl |
Klasse: | Carlot Klasse |
Bouwjaar: | 1965 |
Opdrachtgever: | K.N.Z.H.R.M. |
Werf: | Gebr. Niestern Scheepswerven Delfzijl |
Afmetingen: | loa 20,37 / boa 4,15 / d:1,40 |
Waterverplaatsing: | 53 Ton |
Huidige motor(en): | 2x 8 cil. 8TS117 (140 pk) |
Originele motor(en): | 2x 8 cil. 8TS117 (140 pk) |
Snelheid: | 10,8 mijl |
In dienst tot: | 1996 |
Stations: | Oostmahorn & Lauwersoog |
Huidige eigenaar: | Stichting t.b.v. Gebroeders Luden |
MMSI: | 244589000 |
Call sign: | PEGA / PE2027 |
Huidige ligplaats: | Lauwersoog |
Historie:
De motorreddingboot Gebroeders Luden werd gebouwd in 1965 op de werf van de Gebroeders Niestern te Delfzijl. De boot is bekostigd uit het legaat van de heer J.W.A. Luden n.a.v. het verdrinken op 21 juli 1924 van zijn broer Hendrik in de Noordzee.
Zij kwam in 1965 in de vaart op het station Oostmahorn als opvolger van de legendarische zelfrichtende reddingboot Insulinde.
Toen in 1969 de Lauwerszee werd afgesloten is de Gebroeders Luden naar Lauwersoog verhuisd. In 1996 werd een snellere reddingboot op Lauwersoog gestationeerd en werd de Gebroeders Luden en twee zusterschepen verkocht aan de IJslandse reddingmaatschapij (ICE-SAR). Zij voer als mrb Hafbjörg en als mrb Sveinbjörn Sveinsson.
Na 9 jaar IJsland kwam de Gebroeders Luden terug waar zij hoort op Lauwersoog. In 2006 werd de Stichting tot behoud van de Gebroeders Luden opgericht en werd de boot aangekocht van de KNRM.
In de KNRM periode werden 967 geredden aan land gebracht.
28 Oktober 1965:
In de vroege ochtend van 28 oktober 1965 raakte het Liberiaanse stoomschip Panagathos op de ondiepten voor Ameland aan de grond. De kapitein accepteerde hulp van de gearriveerde zeesleper Holland. De eveneens gealarmeerde reddingboot Gebroeders Luden assisteerde bij het overbrengen van de sleeptros. De afsleeppoging had geen resultaat en werd de volgende dag voortgezet.
De wind nam ondertussen toe. Om 17.00 uur scheurde het schip. Het ontstane gat werd met scheepsmiddelen gedicht. Het waaide nu NNW 6 en de verwachtingen voorspelden nog meer wind. Ook de Duitse zeesleper Wotan maakte vast. Beide sleepboten en de Panagathos zelf gaven uiterst vermogen, maar het schip kwam niet los. De sleeptrossen braken en in NW 8 was het onmogelijk opnieuw vast te maken. De bemanning van de reddingboot Gebroeders Luden wist dat de strijd nu gestreden was. De kapitein hoopte echter nog op een wonder.
Fijnschilder Rob van Assen, olieverf op doek 75x115cm
website www.scheepsportretten.nl
Op 2 november om 8.45 uur gaf hij ten slotte de verwachte order: schip verlaten. De bemanning werd door de Gebroeders Luden en helikopters van boord gehaald. De redding waarbij de helikopter zijn intrede deed.
De actie is door de fijnschilder Rob van Assen in bovenstaand schilderij in beeld gebracht.
YouTube filmpjes