Historie:

Motorreddingsboot Hilda werd gebouwd op scheepswerf Niestern te Delfzijl in 1922 en vervaardigd van S.M. vloeistaal en genoemd naar de vrouw van NZHRM-secretaris H. de Booy. Tijdens haar actieve dienst als reddingsboot is ze 411 keer uitgevaren en zijn er 540 mensen gered.

  • In 1929 werd de boot met 1.30 m verlengd en werd de rubber fender van 15 cm rondom aangebracht. Tot 1930 was de Hilda in dienst rond Schiermonnikoog met schipper Mees Toxopeus.
  • Vanaf 1930 op station Lemmer tot 1975.
  • In 1975 uit aktieve dienst en is de Hilda omgebouwd tot zeiljacht.
  • In 2008 in deplorabele staat aangetroffen door dhr. K. Hofker bij S.R.F in Harlingen omgebouwd tot plezierjacht. Met de Hilda zijn sindsdien reizen gemaakt over Europese binnen- en kustwateren.

 

Technische gegevens:

Bouwjaar: 1922 ex N.Z.H.R.M.
Afmetingen: 14.20 m later 15.50 m, breedte 4.25 m, diepgang 1.20 m.
Waterverplaatsing: 27 ton, 15 waterdichte afdelingen.
Eerste motor: Een 3 cilinder Brons ruwoliemotor, van 48 pk, max snelheid 8 knopen.
Huidige motor: Mitsubishi 6D14, een 6 cilinder van 130 pk. Bouwjaar 2002.

Materiaal romp: Cortenstaal
Materiaal dek: Cortenstaal
Materiaal opbouw: Cortenstaal
Besturing:  Hydraulisch
Doorvaarthoogte:  6.90/2.95 meter
Roer:  1 maal
Ankerlier: ja, hydraulisch
Boegschroef:  ja, hydraulisch
Dieseltank inhoud: 1500 liter
Watertank inhoud: 1000 liter
Koeling: Intern
Keerkoppeling: Mechanisch
Schroef: 4 blads diameter 60 cm
Elektra spanning: 12V/24V/220volt
Accu’s: Start 2x 120 Ah. servive: 4x 220Ah
Acculader/ Omvormer: Mastervolt combi 24/1800-35
Roepnaam PC 3269
MMSI: 24460415