Technische gegevens:
Bootnaam: | Insulinde |
Eigen website: | www.reddingsmuseum.nl |
Klasse: | Zelfrichtende motorreddingboot |
Bouwjaar: | 1926 |
Opdrachtgever: | De ‘Noord’ |
Werf: | Gebr. Niestern te Delfzijl |
Afmetingen: | loa 18,80 / boa 4,05 / d:1,45 |
Waterverplaatsing: | 50 ton |
Huidige motor(en): | 2x Gleniffer diesel |
Originele motor(en): | 2x 2 cil. Kromhout MD ruwe olie |
Snelheid: | 9 knopen |
De Insulinde is in 1927 gebouwd naar aanleiding van een ontwerp van reddingbootschipper Mees Toxopeus en scheepsbouw professor Vossnack. Na twee ernstige rampen in 1921 vonden deze heren het tijd voor een nieuw soort schip. Dankzij een revolutionair ontwerp met een kieptank maakten ze de allereerste zelfrichtende stalen motorreddingboot ter wereld.
In Nederlands- Indië werd er geld ingezameld voor de bouw bijeengebracht. Daar dankt de boot ook haar naam aan. Insulinde is de naam die de schrijver Multatuli gaf aan Nederlands-Indië.
In 1969 verwierf het Scheepvaartmuseum te Amsterdam de Insulinde voor een bedrag van 25.000 gulden. Maar na 36 jaar verkeerde de boot echter in een slechte staat en het Scheepvaartmuseum had niet de middelen om de boot te restaureren. Het Nationaal Reddingmuseum heeft toen de boot voor een symbolisch bedrag van 1 euro overgenomen. In 2010, na 6.500 manuren van de vrijwilligers, was de restauratie voltooid. Ze heeft nu de status van Varend Monument en ze is het vlaggenschip van het Reddingmuseum. Ze wordt onderhouden door de vrijwilligers van het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers.
Op de terugtocht naar het noorden nam hij 32 ondervoede kinderen mee, die hij, samen met twee verpleegsters, afleverde op verschillende adressen in Friesland.