Technische gegevens:
Bootnaam: | Jhr. H.J. Ortt |
Klasse: | Eierland Klasse |
Bouwjaar: | 1934 |
Opdrachtgever: | N.Z.H.R.M. |
Werf: | Gebroeders Taat Katwijk |
Afmetingen: | loa 10,32 / boa 3,14 / d:0,60 |
Waterverplaatsing: | 4,5 Ton |
Huidige motor(en): | Perkins L4 4 cil (60 pk), 2000 omw. |
Originele motor(en): | Benzine motor (Fordson 30 pk) |
Snelheid: | 7 knopen |
In dienst tot: | 1990 |
Stations: | IJmuiden Zuid, Ameland, Texel, Cocksdorp |
Huidige eigenaar: | Onbekend |
MMSI: | |
Call sign: | PA6176 |
Huidige ligplaats: | Onbekend |
Let op: deze oud-reddingboot wordt op 16 februari ’22 via een veiling aangeboden! U kunt de details over deze reddingboot en bijbehorende veiling vinden via: LINK
Historie:
Over de naamgever: net als de eerste 6 boten behorend tot de Eierland klasse is deze genoemd naar één van de mede-oprichters van de N.Z.H.R.M.: De jonkheer Hendrik Jacob Ortt, Kapitein ter Zee, inspecteur van het loodswezen. Jhr. H.J. Ortt was tevens de eerste voorzitter van de N.Z.H.R.M. Het eerste station was IJmuiden Zuid, en later kwam de boot weer terug in IJmuiden van 1958 tot uitdiensttreding in 1990. Tussendoor was de Jhr. Ortt gestationeerd op Ameland (Hollum) en voor kortere perioden Texel (Cocksdorp) en Terschelling (haven en paal 8).
Eerste redding was in 1935 bij Wijk aan Zee tbv garnalenschokker. Overige ‘reddingen’ betroffen m.n. uitvaren voor gestrande vissersschepen en jachten (assistentie) en zoektochten naar stoffelijke overschotten op het wad m.n.
Net als alle andere motorstrandreddingsboten behorend tot de Eierland klasse is de Jhr Ortt gebaseerd op een ontwerp van de Deense Marine uit 1922 en gemaakt van Java Teak met eikenhouten spanten.
Oorspronkelijk was de reddingsboot voorzien van een benzine motor (Fordson 30 pk) met een zeil en roeiriemen.
In 1950 is de eerste aluminium motorkap geplaatst (daarvoor buiskap van zeil) en is er een 6 cilinder Perkins diesel geplaatst van 65 PK bij 2000 omw. Deze is omstreeks 1960 vervangen door 4 cilinder Perkins diesel van 60PK bij 2000 omw.
In 1958 is er een nieuwe aluminium motorkap geplaatst
En in ca 1980 is de Jhr. Ortt voorzien van een radar en radar reflector (gele bol)
De huidige uitvoering, inclusief kleurstelling, is zoals bij uitdiensttreding in 1990.