Technische gegevens:
Bootnaam: | Johanna Louisa |
Eigen website: | http://www.knrm.nl/ |
Klasse: | Carlot Klasse |
Bouwjaar: | 1968 |
Opdrachtgever: | K.N.Z.H.R.M. |
Werf: | Gebroeders Niesten te Delfzijl |
Afmetingen: | loa 20,37 / boa 4,15 / d:1,40 |
Waterverplaatsing: | 53 Ton |
Huidige motor(en): | 2x 8 cil Kromhout TS 140 pk |
Originele motor(en): | 2x 8 cil Kromhout TS 140 pk |
Snelheid: | 10,6 knopen |
In dienst tot: | 2006 |
Stations: | IJmuiden, St Maarten |
Huidige eigenaar: | KNRM |
MMSI: | 245446000 |
Call sign: | PFDW |
Huidige ligplaats: | IJmuiden |
Op 14 september 1968 werd de Johanna Louisa in dienst gesteld als nieuwe reddingboot voor station IJmuiden en opvolgster van de beroemde Neeltje Jacoba. De Noord- en Zuid Hollandse Redding Maatschappij had een opdracht gegeven voor de bouw van 5 schepen in de Carlot Klasse aan de gebroeders Niesten in Delfzijl. De Johanna Louisa was het vierde schip in rij.
Vele honderden acties heeft zij op haar naam staan en de eerste was al snel na de indienststelling. De meest tot de verbeelding sprekende is wellicht de actie op 22 juli 1985, waar zij met haar bemanning het Engelse zeiljacht “Amalia” te hulp schoot. Windkracht 9 op de Noordzee deed de bemanning besluiten uit te wijken naar IJmuiden in plaats van naar Scheveningen. Het kreeg met tal van problemen te maken en dreigde kapot te slaan op de pier. Onde deze zware omstandigheden waarin soms ook de bemanning aan de life-line in het water dreef lukte het uiteindelijk om het schip veilig naar binnen te brengen.
In 1993, de snelle RIB’s als reddingboten hadden inmiddels hun intrede gemaakt, werd de Johanna Louisa opgevolgd door de ‘ Christien’ en toegevoegd aan de KNRM reservevloot. Over een periode van 6 jaar, van 2000 tot 2006, is de Johanna Louisa gestationeerd geweest op Sint Maarten bij de Sint Maarten Rescue Foundation.
Voor velen was 26 mei 2006 een historische dag. De Johanna Louisa kwam weer thuis waar een ploeg van ongeveer 20 vrijwilligers vol van spanning haar hebben opgewacht. Zij had haar naam inmiddels gegeven aan het nieuwe KNRM-Pr station Johanna Louisa en de aan dit station verbonden vrijwilligers koesteren haar nu en zorgen voor al het onderhoudswerk.
Voor velen was 26 mei 2006 een historische dag. De Johanna Louisa kwam weer thuis waar een ploeg van ongeveer 20 vrijwilligers vol van spanning haar hebben opgewacht. Zij had haar naam inmiddels gegeven aan het nieuwe KNRM-Pr station Johanna Louisa en de aan dit station verbonden vrijwilligers koesteren haar nu en zorgen voor al het onderhoudswerk.
Het schip wordt nu, ter ondersteuning van het KNRM pr-werk, hoofdzakelijk ingezet bij de ontvangsten van groepen die nader willen kennismaken met het werk van de KNRM.
Echter ook elders in het land kan men het schip tegenkomen bij voor de KNRM belangrijke evenementen.