Technische gegevens:
Bootnaam: | K.F. Sluys |
Eigen website: | |
Type: | Eerste reddingboot voor IJsselmeer |
Bouwjaar: | 1948 |
Opdrachtgever: | N.Z.H.R.M. |
Werf: | F. De Vries Lentsch te Nieuwendam |
Afmetingen: | loa 11,40 / boa 3,20 / d:0,65 |
Waterverplaatsing: | 9,5 Ton |
Huidige motor(en): | 4-cil Timray 58 pk |
Originele motor(en): | 4-cil Kromhout Gardner 52 pk |
Snelheid: | 7 knopen |
In dienst tot: | 1972 |
Stations: | Enkhuizen |
Huidige eigenaar: | St. Instandhouding K.F. Sluys |
MMSI: | |
Call sign: | |
Huidige ligplaats: | Terschelling |
Historie:
In 264 acties werden 593 personen aan wal gebracht of uit gevaar bevrijd. Daar waren zware (zoek)tochten bij, die zich tijdens volle storm tot aan de Friese kust uitstrekten.
Met de opkomst van de watersport in de jaren zestig waren het vooral jachten die de ‘buit’ voor de Enkhuizer reddingboot vormden. De K.F. Sluys werd opgevolgd door de Spaanderbank.
Restauratie:
De K.F. Sluys werd in 1972 voor 15001 gulden gekocht door Klaas Toxopeus, oud-schipper van de Insulinde. De thuishaven werd Oostmahorn.
De volgende eigenaar verbouwde de boot zonder enig respect en door verwaarlozing dreigde het einde in de jaren ‘90; er restte nog slechts een kaal casco.
Edo van der Velde startte de restauratie, die door Jan Heuff werd voorgezet en met steun van Intervak Harlingen en Aluboot Hindeloopen is voltooid. De prachtig gelijnde Sluys is thans weer in oude luister hersteld en maakt regelmatig tochten op de Waddenzee vanuit de thuishaven Terschelling. Het teakhouten verrekijkerbakje van de Spaanderbank doet tegenwoordig dienst op de K.F. Sluys.