Technische gegevens:
Bootnaam: | President van Heel |
Eigen website: | |
Type: | City of Glascow |
Bouwjaar: | 1893 |
Opdrachtgever: | K.N.Z.H.R.M. de Zuid |
Werf: | Thorncraft Thames London |
Afmetingen: | loa 17 / boa 4,80 / d:1,30 |
Waterverplaatsing: | 34 Ton |
Huidige motor(en): | Daf 475, 80 pk, genr, yanmar 6 kva |
Originele motor(en): | Stoommachine met centrifugaal pomp en stuurkleppen |
Snelheid: | Max. 8 knp. Kruissnelheid 6,5 knp |
In dienst tot: | 1946 Standby tot 1950 |
Stations: | Berghaven Hoek v. Holland |
Huidige eigenaar: | Rene Reijinga |
MMSI: | 244780944 |
Call sign: | PH 1951 |
Huidige ligplaats: | Jachthaven de Koenen A’dam De Nieuwemeer |
Historie:
Het schip is gebouwd in 1893 bij Thorncraft thames London.(type: City
of Glascow) Het betreft een gegalvaniseerde reddingsboot met een stoommachine van 125 pk. met een horizontale centrifugaalpomp die een krachtige water straal via kleppen en buizen stelsel voor de voortstuwing zorgt. (de huidige reddingsboten worden voortbewogen door waterjets, eigenlijk hetzelfde principe).
Een schip met schroef was in 1893 geen optie voor een reddingsboot, gezien het feit er bij een averij meestal veel touw zeil en mast overboord bevond. Tevens kon men met deze krachtige pomp altijd het eigen schip drijvende houden.
In 1895 werd het schip gestationeerd in de berghaven van Hoek van Holland. Het was betrokken bij vele reddingen en scheepsrampen, zoals de ramp met de Harwich ferry boot de Berlin in 1907 en de ramp met de Soerakarta en de stoomsleper de Schelde in 1925.
In 1921 is het schip omgeslagen bij een reddingsactie. Er zijn toen 6 van de 7 bemanningsleden verdronken. Het schip is toen uiteindelijk op zijn kop op de noorderpier terecht gekomen. Op de pier liep een onderhoudsspoor, via dit spoor is het afgevoerd naar een scheepswerf waar het is hersteld.
De stoommachine was geen succes in de reddingsboten, het zusterschip de Prins der Nederlanden is ook omgeslagen, waarbij 9 mensen zijn verdronken. De machines en ketel in de schepen zorgden voor een slecht gewichtsstabiliteit, De President van Heel is toen uitgerust met een petroleum motor van 80 pk met schroef. Het heeft toen nog dienst gedaan tot 1930. Ook daarna nog als reserve boot.
Verder heeft het nog als vissersboot, rondvaartboot en sportvisser gevaren. In de jaren 80 is het schip omgebouwd tot pleziervaartuig, daarbij is het karakteristieke sloepmodel gelukkig behouden gebleven, echter natuurlijk ver van origineel. Het was natuurlijk een open kuip boot.