Technische gegevens:
Bootnaam: | Secretaris Schumacher |
Eigen website: | www.museumreddingboot.weebly.com |
Klasse: | |
Bouwjaar: | 1900 |
Opdrachtgever: | Z.H.M.R.S. |
Werf: | Slof, Amsterdam |
Afmetingen: | loa 8,50 / boa 2,50 / d:0,30 |
Waterverplaatsing: | 1,45 Ton |
Huidige motor(en): | 10 roeiers |
Originele motor(en): | 10 roeiers |
Snelheid: |
In dienst tot: | 1943 |
Stations: | Ter Heyde |
Huidige eigenaar: | St. Behoud oudste Motorreddingsboot – Terschelling |
MMSI: | |
Call sign: | |
Huidige ligplaats: | Terschelling |
Historie:
De Secretaris Schumacher is een van de vele diagonaal gebouwde dubbelwandige teakhouten reddingsloepen, die rond 1900 voor zowel de Noord als de Zuid werden gebouwd. De boot is vernoemd naar bestuurslid mr. J. G. Schumacher.
Onder de schippers Arie Tuk, diens zoon Phillipus en Magchiel Storm werden 75 man gered. In de oorlog werd het station Ter Heyde opgeheven en zijn boot en boothuis verkocht.
Nog tijdens de oorlog is de Schumacher tot zeiljacht verbouwd. In 2006 werd de stichting op Terschelling eigenaar van de Secretaris Schumacher en na algehele restauratie in 2007 is ze, weer in originele staat, opnieuw in gebruik gesteld.
Demonstraties:
Na constructie van een replica-bootwagen, wordt de boot nu regelmatig door vijf span Friese paarden te water gelaten. De zomerdemonstraties van deze paardenroeireddingboot trekken jaarlijks duizenden bezoekers.
YouTube filmpjes