Technische gegevens:
Bootnaam: | Tjerck Hiddes |
Eigen website: | www.reddingsmuseum.nl |
Klasse: | ‘Spaanderbank’- klasse |
Bouwjaar: | 1975 |
Opdrachtgever: | De ‘Noord’ |
Werf: | Gebr. Damen, Hardinxveld |
Afmetingen: | loa 14,88 / boa 4,18 / d:1,05 |
Waterverplaatsing: | 23 ton |
Huidige motor(en): | 6 cil. Caterpillar D333c |
Originele motor(en): | 6 cil. Caterpillar D333c |
Snelheid: | 9 knopen |
De Tjerck Hiddes is bekostigd door een puzzelactie (‘Helpt hen Redden’) van het dagblad De Telegraaf in verband met het 150-jarige bestaan van de K.N.Z.H.R.M. in 1974. De naam dankt de boot aan de Friese admiraal Tjerk Hiddes de Vries (1622-1666) die in Sexbierum dichtbij Harlingen werd geboren en in Harlingen heeft gewoond.
De Tjerck Hiddes is een echte IJsselmeervlet en deze types zijn speciaal ontwikkeld voor het IJsselmeergebied. Door de uitbreiding van pleziervaart zocht de K.N.Z.H.R.M. een nieuw type reddingboot, die de groei van pleziervaart aankon. Men koos voor een vlet die goed te manoeuvreren was, zeewaardig was met een geringe diepgang , en een grote werkplek bezat.
De Tjerck Hiddes is een echte IJsselmeervlet en deze types zijn speciaal ontwikkeld voor het IJsselmeergebied. Door de uitbreiding van pleziervaart zocht de K.N.Z.H.R.M. een nieuw type reddingboot, die de groei van pleziervaart aankon. Men koos voor een vlet die goed te manoeuvreren was, zeewaardig was met een geringe diepgang , en een grote werkplek bezat.
Op 18 december 2003 werd de Tjerck Hiddes aan de varende collectie van het Nationaal Reddingmuseum toegevoegd. Daar wordt ze door vrijwilligers onderhouden.
De Tjerck Hiddes heeft de reddingboot Twenthe vervangen, die ‘droog ligt’ in het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers.